Перші згадки про
оборонну споруду датуються XII століттям. Унікальність
Кам'янець-Подільської фортеці полягає у неперевершеному поєднанні ландшафту з
створеною неприступною фортифікаційною системою, що не має аналогів у Європі. Прослухавши цікаву екскурсійну розповідь ми у
замку зробили багато фотографій на згадку та в вирушили у старе місто
екскурсійним маршрутом до основного туристичного об’єкту нашої мандрівки –
це Католицький кафедральний собор святих
Петра і Павла.
Ми дізнались, що зі встановленням на
Поділлі в 1362 році влади Великого князівства Литовського,
Кам‘янець-Подільський був обраний в якості його адміністративного центру.
Релігія ж, як один з найбільш сильних важелів впливу на народ, повинна була
відповідати вимогам світської влади. Саме тому на звернення до католицизм –
основну релігію Литовського князівства – були спрямовані зусилля нової влади.
Завдяки цим
подіям папой римським Георгієм XI в місті була заснована Подільська католицька
єпархія (1378 рік), що зажадала підтвердження свого високого статусу у вигляді
дерев‘яного собору, спорудженого на гроші князів Коріатовичів, який через п‘ять
років отримав статус кафедрального.
Не
дивлячись на зміну підданства на польське, а може саме завдяки цій події
(Польща – також католицька країна), на будівництво собору з каменю було
виділено десятині кошти (десята частина доходів) тридцяти двох сіл
Кам‘янецького, Вінницького і Скальського староств і праця їх селян. Після
п‘ятнадцятирічного періоду будівництва (з 1502 по 1517) світло побачила кам‘яна
твердиня, яка отримала ім‘я на честь святих Петра і Павла.
Протягом XVI
століття собор в процесі добудови набуває закінчених рис: каплиці Святого
Причастя, Непорочного Зачаття і Розради Богородиці, нова вівтарна частина.
Турецьке
панування над Подільськими землями, що тривало двадцять сім років (до 1699
року), внесло свої корективи до архітектурного ансамблю – поруч з головним
входом до собору піднявся до небес мінарет, бо сам комплекс в той час виконував
функції головної соборної мечеті Кам‘янець-Подільського.
Повернення в лоно католицької церкви
(XVIII століття) ознаменувалося для собору епохою процвітання, яка проходила
під знаком перетворення з романського мінімалізму в готичну пишність. А в
якості візуалізації переваги християнства над мусульманством на вершині
мінарету в 1756 році була встановлена скульптура Богородиці.
Після входження
Поділля до складу Російської імперії (1792 рік), не дивлячись на переважну
православність країни, доля собору святих Петра і Павла практично не змінилася
– він залишається центром католицизму Кам‘янецької єпархії. У 1853-1860 роках
тут були проведені масштабні реставраційні роботи. Епоха процвітання закінчується з польським
повстанням 1863 року, результатом якого стали репресивні заходи російського
уряду по відношенню до католицької церкви: статус Кам‘янецької єпархії був
знижений до апостольської адміністратури.
Проголошення в 1918 році незалежності
Україна на чолі з гетьманом Павлом Петровичем Скоропадським (1873 – 1945) на
нетривалий час (два місяці) повернуло собору статус кафедрального при
Кам‘янецькій єпархії за згодою глави римських католиків. Зі встановленням на
Поділлі радянської влади в собор святих Петра і Павла на зміну служителям
культу приходять музейні працівники (1930 рік) – в його стінах відкрито "Відділ
історії релігії та атеїзму” Кам‘янець-Подільського історичного
музею-заповідника, де так само проводилися концерти органної музики. Знову в
стінах собору запанувала святість разом з поверненням католицького єпископату
лише в 1991 році після другого проголошення незалежності України.
Архітектура. Первісна кам‘яна споруда собору святих Петра
і Павла в Кам‘янець-Подільському (початок XVI століття) була виконана як
тринефний храм в романському стилі з властивими йому вагою склепінь і
мінімалізмом у декоровій обробці зовнішніх фасадів. Протягом першого століття
свого існування кафедральний собор набуває вигляду закінченого комплексу: з
півночі добудовується каплиця Святого Причастя, з південного – Розради
Богородиці і Непорочного Зачаття, на схід – пресвітериум.
Перебудова XVIII століття дарує
кафедральному собору святих Петра і Павла перетворення в готичному стилі. Зміни
торкнулися зовнішнього оздоблення будівель – головний фасад був прикрашений
скульптурами, пілястрами і карнизами, та внутрішнього устрою – споруджується
новий головний вівтар з дерев‘яними позолоченими колонами, прикрашеними
скульптурою, встановлюються амвон і крісла радників, трон єпископа,
сповідальня. Остання велика перебудова католицького кафедрального собору
(середина XIX століття) в Кам‘янець-Подільському торкнулася, в основному, його
зовнішнього вигляду, який набув рис неоготики з елементами бароко: оновлено
вівтар, встановлені вітражі, стіни і стелю прикрасили фрески, а підлогу –
мармурова плитка, в головному залі встановлений орган, зроблений на замовлення
у Відні.
Нинішній собор святих Петра і Павла в
Кам‘янці — будівля висотою 24 м,
довжиною – 49 м
і шириною (разом з прибудовами) – 36
м, центральний вхід в який відкриває дорогу в головний
неф з циркулярною аркою. Правий (південний) бічний неф з вівтарем святої Трійці
з‘єднаний з каплицями Непорочного Зачаття і Розради Богородиці. Лівий
(північний) – з вівтарем святого Яна веде до каплиці Святого Причастя і з‘єднує
храм з мінаретом, а так само з нього відкривається доступ до хорів. У дев‘яти
підвальних ж приміщеннях знайшли своє останній земний притулок видатні діячі
католицької Подільської єпархії.
Кафедральний Костел (XVI – XIX) – сам по
собі витвір мистецтва, адже симбіоз стилів і часу породив унікальну,
незрівнянну з іншими архітектуру. У кожному елементі комплексу, навіть у такому
дрібному як двері, що є унікальним творінням із сталі холодної обробки з бронзовими
гербами папи римського і Кам‘янець-Подільського на ключах і мечах Петра і
Павла, простежується натхнення з яким працював художник.
Турецький мінарет (1672) і Статуя Богородиці
(1756) – симбіоз двох вірувань, що подарували світові шедевр, де на вершині
мінарету заввишки тридцять шість з половиною метрів (145 ступенів вгору) "…
з‘явилась на небі велика ознака: Жінка одягнена в сонце : під ногами її місяць,
а на голові вінок із дванадцяти зірок. Вона мала в утробі, і кричала від болю і
мук народження … " ("Одкровення” Іоанна Богослова) з підписом у підніжжя
"Богородиця Непорочна Пані Покровителька міста”. Відвідали також сад біля
собору – невеликий куточок скорботи, що потопає в квітах, з кам‘яними хрестами
і пам‘ятним стовпом Єжи Володівському, загиблому під час вибуху порохового
складу Чорної вежі Кам‘янець-Подільської фортеці і боковою калиткою з вічним
написом-нагадуванням "Поважай звичаї предків”. Захоплені та вражені від
прослуханого ми неохоче залишали
Камянець-Подільський.
Того
дня ми відвідали, ще Хотинську фортецю, яка пережила століття і бачила
під своїми мурами полчища воїнів Османської імперії, повстанців Мухи, народних
месників Дитинки, вояків Дмитра Вишневецького, Петра Дорошенка...
Виснажені екскурсією та звеликим багажем
знань що неодмінно закарбуються у
дитячих головах ми вирушили додому. Сподіваємось , що дана екскурсія принесе
школярам та вчителям нові теми для обговорень та закладе
діткам хороший фундамент та прагнення до
пізнання історичного минулого нашої України яке прививає їм вчитель історії Сергій Олексійович
|