Вітаю Вас Гість | RSS

Субота, 04.05.2024, 05:45



Меню сайту
Розкажіть про сайт друзям:
Пошук
Календар
«  Січень 2013  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0




Наші партнери:
PEGAS Touristik

Наша кнопка:

ЗТБ


Головна » 2013 » Січень » 28 » Духовні святині Камянець – Подільськ очима школярів.
20:04
Духовні святині Камянець – Подільськ очима школярів.
   

   Перші згадки про оборонну споруду датуються XII століттям. Унікальність Кам'янець-Подільської фортеці полягає у неперевершеному поєднанні ландшафту з створеною неприступною фортифікаційною системою, що не має аналогів у Європі.  Прослухавши цікаву екскурсійну розповідь ми у замку зробили багато фотографій на згадку та в вирушили у старе місто екскурсійним маршрутом до основного туристичного об’єкту нашої мандрівки – це  Католицький кафедральний собор святих Петра і Павла.

      Ми дізнались, що зі встановленням на Поділлі в 1362 році влади Великого князівства Литовського, Кам‘янець-Подільський був обраний в якості його адміністративного центру. Релігія ж, як один з найбільш сильних важелів впливу на народ, повинна була відповідати вимогам світської влади. Саме тому на звернення до католицизм – основну релігію Литовського князівства – були спрямовані зусилля нової влади.

Завдяки цим подіям папой римським Георгієм XI в місті була заснована Подільська католицька єпархія (1378 рік), що зажадала підтвердження свого високого статусу у вигляді дерев‘яного собору, спорудженого на гроші князів Коріатовичів, який через п‘ять років отримав статус кафедрального.

   Не дивлячись на зміну підданства на польське, а може саме завдяки цій події (Польща – також католицька країна), на будівництво собору з каменю було виділено десятині кошти (десята частина доходів) тридцяти двох сіл Кам‘янецького, Вінницького і Скальського староств і праця їх селян. Після п‘ятнадцятирічного періоду будівництва (з 1502 по 1517) світло побачила кам‘яна твердиня, яка отримала ім‘я на честь святих Петра і Павла.

Протягом XVI століття собор в процесі добудови набуває закінчених рис: каплиці Святого Причастя, Непорочного Зачаття і Розради Богородиці, нова вівтарна частина.

Турецьке панування над Подільськими землями, що тривало двадцять сім років (до 1699 року), внесло свої корективи до архітектурного ансамблю – поруч з головним входом до собору піднявся до небес мінарет, бо сам комплекс в той час виконував функції головної соборної мечеті Кам‘янець-Подільського.   

     Повернення в лоно католицької церкви (XVIII століття) ознаменувалося для собору епохою процвітання, яка проходила під знаком перетворення з романського мінімалізму в готичну пишність. А в якості візуалізації переваги християнства над мусульманством на вершині мінарету в 1756 році була встановлена скульптура Богородиці.

Після входження Поділля до складу Російської імперії (1792 рік), не дивлячись на переважну православність країни, доля собору святих Петра і Павла практично не змінилася – він залишається центром католицизму Кам‘янецької єпархії. У 1853-1860 роках тут були проведені масштабні реставраційні роботи.  Епоха процвітання закінчується з польським повстанням 1863 року, результатом якого стали репресивні заходи російського уряду по відношенню до католицької церкви: статус Кам‘янецької єпархії був знижений до апостольської адміністратури.

    Проголошення в 1918 році незалежності Україна на чолі з гетьманом Павлом Петровичем Скоропадським (1873 – 1945) на нетривалий час (два місяці) повернуло собору статус кафедрального при Кам‘янецькій єпархії за згодою глави римських католиків. Зі встановленням на Поділлі радянської влади в собор святих Петра і Павла на зміну служителям культу приходять музейні працівники (1930 рік) – в його стінах відкрито "Відділ історії релігії та атеїзму” Кам‘янець-Подільського історичного музею-заповідника, де так само проводилися концерти органної музики. Знову в стінах собору запанувала святість разом з поверненням католицького єпископату лише в 1991 році після другого проголошення незалежності України.

Архітектура.  Первісна кам‘яна споруда собору святих Петра і Павла в Кам‘янець-Подільському (початок XVI століття) була виконана як тринефний храм в романському стилі з властивими йому вагою склепінь і мінімалізмом у декоровій обробці зовнішніх фасадів. Протягом першого століття свого існування кафедральний собор набуває вигляду закінченого комплексу: з півночі добудовується каплиця Святого Причастя, з південного – Розради Богородиці і Непорочного Зачаття, на схід – пресвітериум.

    Перебудова XVIII століття дарує кафедральному собору святих Петра і Павла перетворення в готичному стилі. Зміни торкнулися зовнішнього оздоблення будівель – головний фасад був прикрашений скульптурами, пілястрами і карнизами, та внутрішнього устрою – споруджується новий головний вівтар з дерев‘яними позолоченими колонами, прикрашеними скульптурою, встановлюються амвон і крісла радників, трон єпископа, сповідальня. Остання велика перебудова католицького кафедрального собору (середина XIX століття) в Кам‘янець-Подільському торкнулася, в основному, його зовнішнього вигляду, який набув рис неоготики з елементами бароко: оновлено вівтар, встановлені вітражі, стіни і стелю прикрасили фрески, а підлогу – мармурова плитка, в головному залі встановлений орган, зроблений на замовлення у Відні.

   Нинішній собор святих Петра і Павла в Кам‘янці — будівля висотою 24 м, довжиною – 49 м і шириною (разом з прибудовами) – 36 м, центральний вхід в який відкриває дорогу в головний неф з циркулярною аркою. Правий (південний) бічний неф з вівтарем святої Трійці з‘єднаний з каплицями Непорочного Зачаття і Розради Богородиці. Лівий (північний) – з вівтарем святого Яна веде до каплиці Святого Причастя і з‘єднує храм з мінаретом, а так само з нього відкривається доступ до хорів. У дев‘яти підвальних ж приміщеннях знайшли своє останній земний притулок видатні діячі католицької Подільської єпархії.

    Кафедральний Костел (XVI – XIX) – сам по собі витвір мистецтва, адже симбіоз стилів і часу породив унікальну, незрівнянну з іншими архітектуру. У кожному елементі комплексу, навіть у такому дрібному як двері, що є унікальним творінням із сталі холодної обробки з бронзовими гербами папи римського і Кам‘янець-Подільського на ключах і мечах Петра і Павла, простежується натхнення з яким працював художник.

   Турецький мінарет (1672) і Статуя Богородиці (1756) – симбіоз двох вірувань, що подарували світові шедевр, де на вершині мінарету заввишки тридцять шість з половиною метрів (145 ступенів вгору) "… з‘явилась на небі велика ознака: Жінка одягнена в сонце : під ногами її місяць, а на голові вінок із дванадцяти зірок. Вона мала в утробі, і кричала від болю і мук народження … " ("Одкровення” Іоанна Богослова) з підписом у підніжжя "Богородиця Непорочна Пані Покровителька міста”. Відвідали також сад біля собору – невеликий куточок скорботи, що потопає в квітах, з кам‘яними хрестами і пам‘ятним стовпом Єжи Володівському, загиблому під час вибуху порохового складу Чорної вежі Кам‘янець-Подільської фортеці і боковою калиткою з вічним написом-нагадуванням "Поважай звичаї предків”. Захоплені та вражені від прослуханого ми неохоче  залишали Камянець-Подільський.   

     Того  дня ми відвідали, ще Хотинську фортецю, яка пережила століття і бачила під свої­ми мурами полчища воїнів Османської імперії, повстанців Мухи, народних месників Дитинки, вояків Дмитра Вишневецького, Петра Дорошенка...  

    Виснажені екскурсією та звеликим багажем знань що  неодмінно закарбуються у дитячих головах ми вирушили додому. Сподіваємось , що дана екскурсія  принесе  школярам  та  вчителям нові теми для обговорень та закладе діткам хороший фундамент  та прагнення до пізнання історичного минулого нашої України яке прививає їм  вчитель історії Сергій Олексійович

Переглядів: 795 | Додав: shef | Рейтинг: 3.0/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]